fredag 18 mars 2011

Visual Merchandising idag!


                                                Diesel, Shibuya, Tokyo
Diesel, café och konstgalleri.
Installation hos Diesel.
     The School of Sport elever i skyltfönster hos John Lewis
                           G-Star, visar fashion week runway show live och sedan i butikerna

Gisele Bündchen för H&M
Vi har idag kommit en lång väg från fint vikta klädhögar på ett bord i början av butiken till att ha levande modeller poserandes i skyltfönstren. Kreativitet och innovation fortsätter att tänja på gränserna inom området visual merchandising. Här är några saker du kan se hos en återförsäljare idag:
·         En DJ eller ett band som spelar musik.
·         Ett café eller en bistro som del av butiken.
·         Loungedel för avkoppling.
·         En plasma tv som visar varumärkets senaste modevisning 
·         Levande skyltdockor.
·         Skyltdockor som ersatts av fotografier på supermodeller bärandes varumärket.
I och med teknikens utveckling och de stora modehusens obegränsade budgetar så har fönsterexponering vuxit till enorma produktioner av display. De har ett team av konsthantverkare som arbetar specifikt för att bidra till att sätta ihop allt till en helhet: snickare, målare, elektriker, stylister, florister, kanske en artist eller hantverkare med en specialiserad kompetens. Alla arbetar för att tänja gränserna för visuell display.

1 kommentar:

Linnea sa...

Tummen upp för Dieselbutiken!

Skicka en kommentar