 |
Massor av tydligt använd props. |
 |
H&M vill göra föräldrar medvetna om att köpa kläder inför skolstart med hjälp av blyertspenna, sudd och pennvässare. Smart! |
 |
En överdimensionerad tekopp hos Harrods. |
 |
Hårresande hos Zara |
 |
Aquascutum har tapetserat med fåglar. Inspirerad av Hitchcock Fåglarna? |
 |
Barneys blodiga kampang för Helmut Lang med dockor i annorlunda rörelser |
Förra veckan redovisade jag och några klasskamrater de senaste trenderna inom Visual Merchandising i kursen Koncept Design som vi läser just nu. Första trenden vi spottade var att användningen av props (rekvisita) i skyltfönstrena är populärt igen. När man använder sig av props i sin skyltning är det viktigt för kunden att tyldligt visa att det är just rekvisita och inte en produkt som företaget säljer. Om förväxling sker kan det leda till besvikelse hos en potentiell kund. Därför såg vi också att propsen som används nu är överdimensionerade och/eller överdrivna. Props är ett jätteroligt sätt att framhäva produkters egenskaper.
"Props are a great way to tell a story" Henry Stuart grundare av JustSo
En annan trend som är tydlig är att ha tapetserade eller målade skyltfönster. Färg är ett av de viktigaste vertygen i en Visual Merchandisers verktygslåda. Dockorna överraskar i olika kreativa och roliga poser och rörelser. De har gärna stora peruker med mycket hår och dockorna är inte längre bara svarta, vita eller grå. Vi kunde se många i guld (H&M), lila och turkosa (Top Shop) mm. Här kommer några bilder för att statuera mina exempel.
1 kommentar:
Skolstarten är klockren, så genialt enkel och träffsäker! Sen är Zaras hårresande rolig och uppseendeväckande!
Fortsätt och ge oss dina fina exempel Joséphine! Bra också med dina kommentarer för oss som inte är i branschen. Det är intressant tycker jag.
Kramar
Skicka en kommentar